صفحه اصلی   بورس را یاد بگیرید   معامله گری   اردر ترس و اردر حمایت در بورس چیست؟

اردر ترس و اردر حمایت در بورس چیست؟


اردر ترس و اردر حمایت در بورس چیست؟

یکی از موارد مهمی که در مباحث آموزش تابلوخوانی به آن پرداخته می‌شود، اردر ترس و اردر حمایت است. سفارش یا اردر ترس، سفارش فروشی است که توسط بازیگر سهم و با هدف ترساندن سهامداران ثبت می‌شود. اردر حمایت نیز سفارش خریدی است که معمولا با هدف حمایت از سهم ثبت می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتر این سفارش‌ها پرداخته می‌شود.

سفارش یا اردر ترس چیست؟

اردر ترس، سفارش فروشی است که جهت ایجاد اطمینان کاذب در خصوص منفی بودن ادامه روند سهم ثبت می‌شود. به اردر ترس، سفارش فروش جعلی (fake order) نیز گفته می‌شود. در واقع زمانی که بازیگران یا سهامداران عمده یک سهم قصد بالابردن قیمت یک سهم را داشته باشند یا تشخیص بدهند که قیمت سهم در آینده رشد خوبی خواهد داشت، ممکن است با ثبت سفارش فروش جعلی، برای سهامداران خرد ایجاد نگرانی کنند. سهامداران خرد نیز با مشاهده این سفارش‌های فروش، تحت تاثیر رفتار هیجانی قرار گرفته و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، اقدام به ثبت سفارش فروش می‌کنند. به دنبال آن بازیگر سهم با حذف سفارش های فروش خود، در طرف خریدار ظاهر می‌شود و اقدام به خرید سهام می‌کند.

طی این فرآیند بازیگر سهم بدون آنکه خود فروشی انجام دهد، تعداد زیادی سهم را در قیمت‌های پایین خریداری می‌کند و با افزایش قیمت سهم در آینده، سود فراوانی کسب می‌کند.

چگونه اردر ترس را شناسایی کنیم؟

همانطور که اشاره شد، بازیگر سهم با هدف جمع کردن سهم در قیمت‌های پایین از اردر ترس استفاده می‌کند. بدین ترتیب که پس از ثبت سفارش‌های جعلی فروش، سایر سهامداران را به فروش ترغیب می‌کند و خود به ترفندی دیگر اقدام به خرید سهم می‌کند.

ثبت شدن ناگهانی و بدون دلیل سفارش‌های فروش سنگین (سفارش‌هایی که مغایر با حجم معاملات گذشته سهم باشد) در ردیف‌های دوم به بعد تابلو یک سهم می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از اردر ترس مورد بررسی قرار گیرد. اینگونه سفارش‌ها معمولا با حجمی نزدیک به حداکثر حجم سفارش مجاز ارسال می‌شوند و در نتیجه تعداد آن‌ها نیز کم است.

به عنوان مثال فرض کنید معاملات یک سهم طبق روال معمول در حال انجام شدن است. اما طی مدت زمانی کوتاه و با گذشت تنها چند ثانیه، مطابق تصویر زیر سفارشات سنگینی برای خرید سهم در ردیف‌های دوم به بعد تابلو معاملات قرار می‌گیرند. (فرض کنید: آستانه حجم هر سفارش: ۱-۱۰۰۰۰۰ و دامنه قیمت مجاز: ۹۵۰۰-۱۰۵۰۰ باشد)

منبع:مفید



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 363
جمعه 19 آذر 1400 ساعت 18:29 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 73
افراد آنلاین
+2,152
بازدید امروز
1,465
بازدید دیروز
8,727
بازدید ماه
258,321
بازدید کل
شنبه 16 تیر 1403
تقویم روز