صفحه اصلی   بورس را یاد بگیرید   معامله گری   عرضه اولیه چه تفاوتی با اولین پذیره ‌نویسی دارد؟

عرضه اولیه چه تفاوتی با اولین پذیره ‌نویسی دارد؟


عرضه اولیه یا Initial Public Offering که به‌ اختصار IPO نامیده می‌شود، به معنی عرضه عمومی سهام یک شرکت به عموم مردم برای اولین بار در بازار می‌باشد. در واقع سهام شرکتی که برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود، تحت عنوان «عرضه اولیه» یاد می‌شود.

عرضه‌ی اولیه سهام شرکت‌ها در بورس یا فرابورس معمولا به این دلیل که برای سرمایه‌گذاران همراه با سودهای قابل توجه است، طرفداران زیادی دارد. در این فرآیند درصد از پیش تعیین شده از سهام شرکت مذکور در بازه قیمتی مشخصی در روز معینی عرضه‌اولیه عمومی خواهد شد.

هر شخصی که بخواهد در عرضه‌اولیه سهام یک شرکت مشارکت کند، باید قبلا کد بورسی خود را از کارگزاری‌های معتبر گرفته باشد و با یکی از روش‌های مرسوم خرید سهام در روزی که عرضه‌اولیه انجام می‌شود، نسبت به خرید «عرضه اولیه» اقدام کند.

پذیره ‌نویسی سهم چیست؟ 

می‌توان گفت به‌طورکلی عرضه‌های اولیه همواره سودآوری خوبی برای سهامداران خود به همراه داشته و برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورس همیشه جذابیت دارد، زیرا قیمت سهم بعد از عرضه اولیه رشد چند برابری می‌کند. اما در بازار سرمایه یک مفهوم دیگر نیز تحت عنوان “پذیره ‌نویسی سهم” نیز وجود دارد. پذیره‌نویسی سهم عبارت است از عمل حقوقی‌ای که به‌واسطه آن شخص متعهد می‌شود با تأمین قسمتی از سرمایه اولیه شرکت در حدود مبلغ آورده شده، در شرکت سهامی عام شریک شود.

به عبارت ساده‌تر هنگام تشکیل شرکت‌ها، از افرادی که می‌خواهند شریک شوند دعوت می‌شود و هریک از آن‌ها به‌وسیله پذیره ‌نویسی قسمتی از سهام شرکت را قبول می‌کنند.

در ادامه به‌منظور درک بهتر موضوع، به بررسی تفاوت عرضه عمومی اولیه و اولین پذیره ‌نویسی و موارد اختلاف این دو می‌پردازیم.


۵ تفاوت عرضه عمومی اولیه و اولین پذیره ‌نویسی

    در عرضه‌اولیه شرکت فعال و دایر است، اما در اولین پذیره ‌نویسی شرکت فعالیت و سابقه گذشته ندارد، زیرا در حال تشکیل و تاسیس است.
    در عرضه اولیه، ترکیب مالکیت سهامداران تغییر می‌کند، درحالی‌که در اولین پذیره‌ نویسی، شرکت سهامداران اولیه خود را انتخاب می‌کند.
    در عرضه اولیه، موضوع کشف قیمت سهام حائز اهمیت است تا سهام به قیمت منصفانه عرضه شود، اما در اولین پذیره ‌نویسی سهام به قیمت اسمی پذیره ‌نویسی می‌شود.
    عرضه اولیه‌ می‌تواند در بورس یا بازار خارج از بورس عرضه شود، درحالی‌که اولین پذیره ‌نویسی سهام به دلیل نداشتن شرایط درج در بورس، در بازار خارج از بورس انجام می‌شود.
    در آخر باید گفت خرید سهام عرضه اولیه برای سرمایه‌گذاران از درجه ریسک کمتری نسبت به خرید سهام شرکت‌های تازه تاسیس برخوردار است.

منبع:مفید



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 185
جمعه 26 آذر 1400 ساعت 13:15 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 83
افراد آنلاین
+2,374
بازدید امروز
1,465
بازدید دیروز
8,949
بازدید ماه
258,543
بازدید کل
شنبه 16 تیر 1403
تقویم روز