صفحه اصلی   بازارهای مالی   بازار فارکس   شکل گیری بازار آتی یا فیوچر

شکل گیری بازار آتی یا فیوچر


در سال های اولیه پیمان آتی، افراد زیادی در نتیجه کلاهبرداری در این بازار ضرر کردند. درنهایت، دولت ها بازاری ایجاد کردند که در آن تمام معاملات را بتوان انجام داد. این معاملات دارای حجم مشخص، قیمت مشخص، روز و ساعت تحویل مشخص بودند.
به این بازار آتی یا forward contract می گویند. در این بازار دیگر نگرانی بابت جابجایی یا ضایع شدن پول هیچ کسی نیست. این بازار کاملا امن است.


در این بازار حتی می توان بدون اینکه چیزی را تحویل داد، به معامله پرداخت. مثلا 6 ماه دیگر 1000 تن گندم تحویل بگیرید. اما الان گندم را برای ۶ ماه دیگر خریداری کرده اید. اما فردا قیمت گندم افزایش یابد، می توانید گندم را با این قیمت افزایش یافته بفروشید. به این طریق، سود بدست می آورید.
تنها نیاز است بیعانه ای را در بازار فیوچر بگذارید. با این کار، می توانید هر چیزی که بخواهید را پیش خرید یا پیش فروش کنید. در این بازار کسی پیدا خواهد شد که کمتر از ده ثانیه با شما وارد معامله می شود. این همان قدرت بازار بین المللی است.


مثلا تصمیم می گیرد در آمریکا 1000 بشکه نفت بفروشید. و فردی پیدا می شود که از شما خریداری می کند و شش ماه آینده به او تحویل دهید. اما قادر خواهید بود همین فردا معامله را تمام کنید و میزان اختلاف را تسویه کنید.

ویژگی های بازار آتی یا فیوچر

بازار فیوچر، ویژگی های جالب توجهی دارد که عبارتند از:

1- در این بازار، با پایین آمدن قیمت، سود می کنید. به این دلیل که کالایی را برای ۶ ماه دیگر با این قیمت فروختید. هر زمان مایل به تسویه حساب بودید، می توانید با سود معامله خود را خاتمه دهید.

2- می توانید هر چیزی که دوست داشتید را در سرتاسر دنیا معامله کنید. بی نهایت قرارداد آتی موجود است و شما می توانید به معامله بپردازید.

3- در این بازار می توانید از اهرم استفاده نمایید. مثلا فرض کنید یک درصد از کل مبلغ را باید بعنوان بیعانه بگذارید. اما به اندازه کل مبلغ سود بدست می آورید. فرض کنید 100 بشکه خریداری کرده اید، اما برای بیعانه، تنها پول یک بشکه را پرداخت کرده اید. با این حال، هنگامی که قیمت نفت افزایش می یابد، به اندازه ی کل 100 بشکه سود بدست می آورید.

4- در این بازار سررسید مشخصی دارید. می توانید تا روز سررسید، معامله خودتان را حفظ کنید. و روز سررسید آن را تسویه نمایید و تحویل بدهید. می توانید زودتر از آن روز نیز تسویه کنید.

امروزه می توانید بسیاری از معاملات فیوچر را توسط کارگزاری های فارکس انجام دهید. این معاملات به اشتباه بعنوان معاملات بازار فارکس شناخته می شوند!
بعنوان مثال، طلا در بازار فارکس، یک قرار داد از نوع فیوچر یا از نوع CFD است و ربطی به بازار فارکس ندارد. اما این معاملات توسط کارگزاران فارکس نیز ارائه می شوند.
بعنوان مثالی دیگر می توان شاخص بورس داوجونز را نام برد. این قرارداد نیز یا از نوع فیوچر یا CFD است. اما بعنوان فارکس شناخته می شود.


مزایای بازار فیوچر

برخی مزایا درمورد بازار فیوچر سبب شد تعداد زیادی از تاجران وارد این بازار شوند. آنها توانستند درآمد زیادی را از این بازار بدست آورند. برخی از مهمترین ویژگی ها عبارتند از:

• مهمترین مزیت قراردادهای فیوچر این است که شما قادرید در پایین آمدن قیمت کالا سود بدست آورید. مثلا فرض کنید کشاورز نیستید و گندمی ندارید. اما می توانید قراردادی ببندید و در آن، 1000 گونی گندم به فروش برسانید. زمانی که موعد آن رسید، با قیمت پایین تر خریداری کرده و با قیمت بالاتر بفروشید.


• می توانید درصدی از مبلغ قرارداد را بیعانه بگذارید. نیاز نیست به اندازه کل مبلغ قرارداد پول بگذارید. مثلا قصد دارید 1000 گونی گندم خریداری کرده یا بفروشید. اگر قیمت هر گونی 5 دلار باشد، نیازی نیست 5000 دلار بگذارید تا بتوانید معامله کنید. تنها کافی است 100 دلار گذاشته تا بتوانید معامله را انجام دهید. زمانی که سود بدست آوردید، بجای 100 دلار، روی 5000 دلار خود سود کرده اید.


• این قرارداد، بطورکامل زیرنظر نهادهای قانونی بین المللی بسته می شود. همچنین استانداردهای مشخصی را پیروی می کند.


• تمام قراردادها سررسید دارند. مدت این سررسیدها ممکن است از 3 ماه تا چند سال باشد. اما تمام قراردادها با فرا رسیدن تاریخی مشخص، منقضی می شوند.


• نحوه تسویه قراردادها به دو شکل است. هم می توان جنس را تحویل داد. هم می توان اختلاف قیمت قرارداد و قیمت الان را بصورت نقدی تسویه کرد. امروزه اصولا تمام قراردها بصورت نقدی تسویه می شوند.



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 193
سه شنبه 07 دی 1400 ساعت 16:33 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 76
افراد آنلاین
+2,518
بازدید امروز
1,465
بازدید دیروز
9,093
بازدید ماه
258,687
بازدید کل
شنبه 16 تیر 1403
تقویم روز