حاشیه سود چه مفهومی دارد


حاشیه سود یکی از نسبت‌های سودآوری متداول برای سنجش میزان کسب درآمد یک شرکت یا یک فعالیت تجاری است. این نسبت در حالت کلی از تقسیم سود به درآمد فروش شرکت به دست می‌آید و با درصد بیان می‌شود. 


سود کسب شده ‌به‌ ازای فروش 

به‌عبارت ساده‌تر این مفهوم نمایانگر سود کسب‌ شده به ازای هر ریال فروش شرکت است. به‌عنوان مثال، اگر حاشیه سود خالص شرکتی در گزارش سه ماهه آخر سال ۳۵٪ باشد، به این معناست که برای هر ریال از فروش شرکت معادل ۰.۳۵ ریال سود خالص محقق شده است.

با وجود انواع مختلف حاشیه سود مانند حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و قبل از کسر مالیات معمولاً منظور همان حاشیه سود خالص است.

به‌طور کلی این مفهوم توسط اعتباردهندگان و سرمایه‌گذاران به‌عنوان شاخص سلامت مالی و رشد یک شرکت و همچنین کارایی مدیریت استفاده می‌شود.

مثال

برای درک بهتر موضوع، صورت سود و زیان منتهی به دو سال مالی گذشته شرکت سیمان غرب از سایت کدال استخراج شده است. 

با کسر بهای تمام‌شده تولید از درآمد فروش شرکت، سود ناخالص به دست می‌آید. پس از آن هزینه‌های اداری و عمومی و نیز خالص درآمدها و هزینه‌های عملیاتی شرکت به سود ناخالص اضافه می‌شود تا به سود عملیاتی دست یابیم. 

سود قبل از کسر مالیات نیز از کسر هزینه مالی و افزودن خالص درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی به سود عملیاتی بدست می آیند و در نهایت با کاهش مالیات، سود خالص شرکت حاصل می‌شود. در هر مرحله با تقسیم سود بر مبلغ درآمد فروش شرکت می‌توان حاشیه سود مربوطه را محاسبه کرد.

منبع:مفید



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 297
شنبه 11 دی 1400 ساعت 17:43 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 15
افراد آنلاین
+340
بازدید امروز
1,946
بازدید دیروز
4,489
بازدید ماه
254,083
بازدید کل
پنجشنبه 14 تیر 1403
تقویم روز