صفحه اصلی   فارکس را یاد بگیرید   آموزش فارکس رایگان   بازار فارکس چیست؟ بازارهای مالی

بازار فارکس چیست؟ بازارهای مالی


بازار فارکس چیست؟

در این مقاله مفهوم فارکس را برای شما توضیح دهیم. خیلی ساده بگوییم: فارکس یک بازار جهانی است که به فرد اجازه می دهد دو ارز یا واحد پولی را در برابر هم معامله کند.

فارکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

کلمه فارکس (FOREX) برگرفته از عبارتForeign Exchange Market و به معنای تبادل ارزهای خارجی است. همان طور که از نام آن پیدا است فارکس بازاری است که در آن به خرید و فروش ارز پرداخته می‌شود و اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت در این بازار تبدیل ارزها به یکدیگر است.

فارکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

بازار مبادله ارز ، که معمولاً به عنوان “فارکس” یا “FX” شناخته می شود و بزرگترین بازار مالی در جهان است.

بازار FX یک بازار جهانی و بدون مرکزیت است یعنی هیچ مرکز فیزیکی در دنیا ندارد و در آن واحدهای پولی جهان دست به دست مبادله می شوند. نرخ تبدیل ارز هر ثانیه تغییر می کند بنابراین یک بازار دائماً گداخته و جاری است.

فقط درصد ناچیزی از تبادلات ارزی در “اقتصاد واقعی” از جمله تجارت بین المللی و صنعت گردشگری (مثال فوق در فرودگاه) اتفاق می افتد.در عوض ، بیشتر تبادلات ارزی که در بازار جهانی ارز اتفاق می افتد به مقاصد سفته بازی و نوسانگیری خرید (و فروش) می شود.

معامله گران ارز (که به عنوان نوسانگیر ارز نیز شناخته می شوند) اقدام به خرید ارز می کنند به این امید که در آینده بتوانند آنها را با قیمت بالاتری بفروشند.

در مقایسه با حجم کم 22.4 میلیارد دلاری روزانه بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ، حجم 6.6 تریلیون دلاری بازار ارز در روز حجم معامله غول پیکری به نظر می رسد.دقت کنید، تریلیون!

به نظر میاد که اصلا سراغ مقایسه بازار فارکس با بورس تهران نرویم خیلی بهتر است(حجم معاملات روزانه در بورس تهران حدودا نیم میلیارد دلار است!).

مقایسه حجم بازار فارکس و بورس نیویورک

بزرگترین بازار سهام جهان ، بورس اوراق بهادار نیویورک NYSE است و روزانه حجم معامله ای در حدود 22.4 میلیارد دلار دارد. اگر ما از یک هیولا برای نشان دادن بورس نیویورک استفاده کنیم .

ترسناک است. به نظر می رسد که بزرگ و تعیین کننده است. حتی شاید برای برخی جذاب باشد.وقتی مردم از “بازار” صحبت می کنند ، منظور آنها معمولاً بورس است. بنابراین بورس به نظر بزرگ می رسد ، صدای بلندی دارد و دوست هم دارد سر و صدای زیادی بپا کند.

اما اگر حتی بورس نیویورک را که چندین برابر بزرگ تر از بورس تهران است را واقعاً با بازار فارکس مقایسه کنید ،بازار فارکس بیش از 200 برابر بزرگتر است! بسیار عظیم است! اما صبر کنید ، یک نکته این وسط وجود دارد!



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 199
شنبه 03 تیر 1402 ساعت 11:15 ق.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 16
افراد آنلاین
+360
بازدید امروز
1,946
بازدید دیروز
4,509
بازدید ماه
254,103
بازدید کل
پنجشنبه 14 تیر 1403
تقویم روز