روانشناسی بازار چیست؟


برای اینکه به یک تحلیل‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید به ابزارهای زیادی نیاز دارید. یکی از مهم‌ترین ابزارها روانشناسی است. درک روانشناسی بازار یعنی اینکه بفهمید افراد در یک موقعیت معاملاتی ممکن است چه تصمیم‌هایی بگیرند. این خیلی مهم است که بتوانید احساسات مختلف را در موقعیت‌های شناسایی کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

روانشناسی بازار (Market Psychology) به رفتارهای غالب و احساسات کل بازیگران بازار در هر مقطع زمانی گفته می‌شود. روانشناسی بازار رفتار کلی یک بازار را بر اساس عوامل احساسی و شناختی در شبکه توصیف می‌کند. توجه کنید که این مفهوم را نباید با روانشناسی معامله‌گر اشتباه بگیرید. روانشناسی معامله‌گر در واقع اثرات روانشناسی در تصمیم‌گیری‌های مالی یک فرد است.

این اصطلاح اغلب توسط رسانه‌های مالی و تحلیلگران برای توضیح حرکت بازار استفاده می‌شود و ممکن است در معیارهای دیگر بازار، مانند تحلیل بنیادی توضیح داده نشود.

درک روانشناسی بازار

روانشناسی بازار را می‌توان به عنوان یک نیروی قدرتمند در نظر گرفت و ممکن است با اصول یا رویداد خاصی توجیه شود. به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاران به طور ناگهانی اعتماد خود به سلامت اقتصاد را از دست بدهند و تصمیم به عقب نشینی از خرید سهام بگیرند، شاخص‌هایی که قیمت‌های کلی بازار را دنبال می‌کنند، سقوط خواهند کرد. قیمت تک تک سهام بدون توجه به عملکرد مالی شرکت‌های پشت آن سهام، همراه با آنها کاهش می‌یابد.

همچنین احساسات کلی بازار که تاثیرگذار بر روند و رفتار قیمت است را توصیف می‌کند. به طور کلی افراد به جای اینکه به طور منطقی تصمیم گیری کنند، به شدت تحت تأثیر سوگیری‌های شناختی و عاطفی و همچنین غریزه گروهی قرار می‌گیرند. پس همه اینها نشان می‌دهد که بازارهای مالی الزاما بر اساس منطق‌های اقتصادی و کارآمد حرکت نمی‌کنند.

ترس، طمع و غریزه گروهی اصطلاحاتی هستند که هنگام بحث در مورد روانشناسی پشت بازارهای مالی زیاد درباره آنها می‌شنوید. همه تحلیلگران حرفه‌ای می‌دانند که هرگز نباید نقش احساسات انسانی در بازارهای مالی را دست کم گرفت. بنابراین، نمودار قیمت را می‌توان به عنوان جدول زمانی خوش بینی و بدبینی در نظر گرفت. نمودارهای قیمت نشان می‌دهد که فعالان بازار، چگونه به تغییر انتظارات آینده واکنش نشان می دهند.

طمع، ترس، انتظارات و سرخوشی همگی عواملی هستند که در روانشناسی کلی بازار موثر هستند. تاثیر این حالت‌های ذهنی «ریسک‌پذیری» و «ریسک‌زدایی» به صورت دوره‌ای (دوره‌های رونق و رکود در بازارهای مالی)، در گذشته بارها و بارها ثابت شده است.

روانشناسی به ما چه می آموزد؟

از آنجایی که بازیگران بازار انسان هستند، بازارها به‌عنوان مجموعه‌ای از انتخاب انسان‌ها می‌توانند رفتار دسته‌جمعی یا به عبارتی خرد جمعی و سایر تمایلات غیرمنطقی مانند فروش وحشتناک و غیرمنطقی را نشان دهند که منجر به حباب‌های قیمت دارایی می‌شود. بنابراین مهم‌ترین چیزی که روانشناسی بازار به ما یاد می‌دهد این است که بازارها همیشه کارآمد یا منطقی نیستند.

یک نکته مهم دیگر این است معامله‌گران همچنین می‌توانند به طور جمعی یک پاسخ شرطی را تجربه کنند، این رفتار جمعی را لنگر انداختن (ثابت نگه داشتن قیمت در یک سطح) می‌نامند. بنابراین اگر یک سطح مقاومت یا حمایت در گذشته ایجاد شود، می‌تواند یک لنگر مشترک ایجاد کند که در همان سطوح در آینده با مقاومت یا حمایت مواجه شوند.

منبع:مدرسه تحلیل



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 162
دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت 9:57 ق.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 23
افراد آنلاین
+428
بازدید امروز
1,946
بازدید دیروز
4,577
بازدید ماه
254,171
بازدید کل
پنجشنبه 14 تیر 1403
تقویم روز