صفحه اصلی   بورس را یاد بگیرید   تابلوخوانی   سایت tsetmc در تابلوخوانی بورس

سایت tsetmc در تابلوخوانی بورس


سایت tsetmc.com که در میان فعالان بازار سرمایه با عناوینی مثل تابلوی بورس یا تابلوی معاملات نیز شناخته می‌شود، مرجع رسمی آمار معاملات در بازار سرمایه ایران است. در این وبسایت، علاوه بر اطلاعات مربوط به شاخص های بازار سرمایه، اطلاعات متنوع و مهمی درباره نمادها وجود دارد. با تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌توانید نسبت به خرید یا فروش یک نماد تصمیم بگیرید.

در اولین صفحه سایت TSETMC، اطلاعات مربوط به شاخص های منتخب بازار و نمادهای پر تراکنش نمایش داده می‌شود. از این اطلاعات می‌توان برای تحلیل شرایط کلی حاکم بر بازار استفاده کرد. مثلا با بررسی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، می‌توانید وضعیت کلی شرکت‌های کوچک و بزرگ بازار را تحلیل کنید. در مقاله بررسی شاخص‌ها و مقایسه آن‌ها جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه شده است.

تابلوی نماد در TSETMC

علاوه بر اطلاعات شاخص‌های بازار، در سایت TSETMC برای هر یک از نمادها یک صفحه جداگانه وجود دارد. بررسی اطلاعات موجود در این صفحات که اصطلاحا به آن‌ها «تابلوی نماد» می‌گویند، یکی از مهمترین مباحث دانش تابلوخوانی است. برای مشاهده تابلوی یک نماد، پس از ورود به TSETMC، از نوار بالا روی آیکون ذره‌بین کلیک کنید. سپس نماد مورد نظر خود را جستجو کنید. با انجام این کار صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد.

تابلوی نماد در TSETMC

در صفحه تابلوی هر نماد اطلاعات متنوعی وجود دارد که عبارتند از:

۱. بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران، پایین‌ترین قیمت پیشنهادی فروشندگان، قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی در این بخش قابل رویت است.
۲. در این بخش می‌توان اطلاعات مربوط به معاملات روز آن نماد، نظیر «تعداد معاملات»، «حجم معاملات» و «ارزش معاملات» را مشاهده کرد.
۳. در این قسمت می‌توان بیشترین و کمترین قیمتی را که سهم در بازه زمانی روز، هفته و سال معامله شده، مشاهده کرد. همچنین دامنه نوسان روز نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. منظور از دامنه نوسان، کمترین و بیشترین قیمتی است که نماد مورد نظر می‌تواند در آن روز معاملاتی داشته باشد.
۴. اطلاعات مهمی نظیر حجم مبنا، سهام شناور و میانگین حجم معاملات ماهانه در این بخش قابل رویت است.
۵. در این بخش می‌توان میزان خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی را مشاهده کرد.
۶. سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) در این بخش نمایش داده می‌شود.

بخش متغیر:

موارد ۷، ۸ و ۹ را می‌توان با استفاده از گزینه‌هایی که در زیر قسمت ۵ تصویر وجود دارند، حذف یا اضافه کرد.

۷. به این قسمت اصطلاحا عمق بازار سهم می‌گویند. در عمق بازار می‌توان سفارش‌های خرید و فروش ثبت شده را مشاهده کرد.
۸. نمودار قیمت و حجم معاملات انجام شده در طی روز معاملاتی، در این قسمت نمایش داده می‌شود. آشنایی با این نمودار و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد، تاثیر مثبتی در مهارت تابلوخوانی شما خواهد داشت. با مطالعه مقاله انواع نمودار در تحلیل تکنیکال اطلاعات بیش‌تری درباره نمودارها کسب کنید.
۹. این قسمت اطلاعات نمادهای گروه یا صنعتی را نمایش می‌دهد که این سهم در آن قرار دارد.

پایان/

منبع:مفید



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 117
یکشنبه 05 آذر 1402 ساعت 7:55 ق.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 17
افراد آنلاین
+338
بازدید امروز
1,946
بازدید دیروز
4,487
بازدید ماه
254,081
بازدید کل
پنجشنبه 14 تیر 1403
تقویم روز