صفحه اصلی   مقالات   ارز دیجیتال   کارمزد فاندینگ ریت چیست ؟

کارمزد فاندینگ ریت چیست ؟


فاندینگ ریت کارمزدی است که توسط صرافی‌های ارز دیجیتال از معامله‌گران دریافت می‌شود. این کارمزد از معامله‌گرانی که پوزیشن هایی در خلاف جهت بازار دارند دریافت شده و به معامله‌گرانی که در راستای بازار معامله می‌کنند، پرداخت می‌شود. در واقع این کارمزد برای حفظ قیمت قراردادهای آتی در راستای قیمت لحظه‌ای در بازار است.
فاندینگ ریت اصطلاحی است که در بازار فیوچرز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فاندینگ ریت چیست؟

نرخ‌های تأمین مالی یا فاندینگ ریت به پرداخت‌های دوره‌ای گفته می‌شود که با توجه به تفاوت قیمت بین بازار قراردادهای دائمی و قیمت لحظه‌ای به معامله‌گران پرداخت می‌شود. بنابراین معامله‌گران متناسب با نوع پوزیشنی که دارند ممکن است پرداخت‌کننده فاندینگ ریت باشند یا دریافت کننده آن.

فاندینگ ریت چیست؟

فرض کنید قیمت یک ارز دیجیتال در بازار فیوچرز بیشتر از اسپات است، در چنین شرایطی بیشتر معامله‌گران دیدگاه مثبتی نسبت به آینده قیمت دارند و انتظار دارند قیمت در آینده افزایش داشته باشد، بنابراین بیشتر آن‌ها پوزیشن خرید باز می‌کنند. برای اینکه قیمت فیوچرز و اسپات به هم نزدیک شود، صرافی ارز دیجیتال باید کاری انجام دهد تا معامله‌گران انگیزه خود را برای نگه داشتن پوزیشن های خرید خود از دست بدهند یا افراد کمتری تمایل به باز کردن پوزیشن‌های لانگ داشته باشند و به‌این‌ترتیب فشار خرید کاهش پیدا کند.
از طرفی باید انگیزه کافی در دارندگان پوزیشن های فروش ایجاد شود تا تمایل داشته باشند پوزیشن های خود را حفظ کنند که همین موضوع باعث کم شدن قیمت در بازار فیوچرز می‌شود. در چنین شرایطی بازار گردان مبلغی را به‌عنوان فاندینگ ریت از دارندگان پوزیشن خرید کم کرده و به دارندگان پوزیشن فروش انتقال می‌دهد.
در حالت دیگر عکس این اتفاق رخ می‌دهد، یعنی قیمت دارایی موردنظر در فیوچرز از بازار اسپات کمتر است. در چنین شرایطی تمام موارد گفته شده در مثال قبل به شکل عکس عمل می‌کنند و دارندگان پوزیشن شورت باید مبلغی را به افرادی که پوزیشن لانگ دارند پرداخت کنند.
نرخ تامین مالی در صرافی‌هایی مانند بایننس به‌صورت همتا به همتا پرداخت می‌شود، بنابراین بایننس هیچ هزینه‌ای در این رابطه دریافت نمی‌کند و مستقیما بین کاربران انتقال داده می‌شود.
مهم‌ترین کاربرد فاندینگ ریت پیشگیری از واگرایی قیمت فیوچرز و اسپات است که چندین بار در روز محاسبه می‌شود. بایننس این کار را هر هشت ساعت انجام می‌دهد.


فاندینگ ریت چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ تأمین مالی متناسب با تفاوت بین قیمت فعلی یک دارایی و قیمت همان دارایی در بازار فیوچرز محاسبه می‌شود. در واقع این نرخ به موقعیت‌های معامله‌گران اعمال می‌شود و به‌صورت دوره‌ای و معمولاً هر 8 ساعت یک بار محاسبه شده و تغییر می‌کند.



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 97
یکشنبه 06 اسفند 1402 ساعت 18:11 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 15
افراد آنلاین
+356
بازدید امروز
1,946
بازدید دیروز
4,505
بازدید ماه
254,099
بازدید کل
پنجشنبه 14 تیر 1403
تقویم روز